Thursday, August 16, 2012

'' သမိုင္း၀င္ စတီးဝဲလ္ (လီဒို) လမ္းမႀကီး အေၾကာင္း "


သမိုင္းစာအုပ္ေတြထဲမွာ ခ်န္လွပ္ထားခဲ့ရတဲ့ လီဒိုလမ္းမႀကီး အေၾကာင္းကို လူငယ္မ်ိဳးဆက္ေတြကေတာ့ ေကာင္းေကာင္း မီၾကမွာမဟုတ္ပါဘူး။ဒီလမ္းမႀကီးဟာျမန္မာႏိုင္ငံေတာင္ပိုင္းကေသမင္းတမန္ရထား လမ္းေလာက္ နာမည္မႀကီး ခဲ့ေပမယ့္ ဒုတိယ ကမၻာစစ္ကို ႐ြံရွာထိတ္လန္႔ စြာျဖတ္သန္းခဲ့တဲ့သူေတြကေတာ့ ေသမင္းတမန္ လမ္းမႀကီးရယ္လို႔သိၾကပါတယ္။ ေသမင္းတမန္ ရထားလမ္းကေတာ့ ဂ်ပန္ဘုရင့္တပ္မေတာ္အေနနဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ ငံမွာေရာက္ေနတဲ့ ဂ်ပန္တပ္ေတြအတြက္ စစ္လက္နက္ ပစၥည္းမ်ား ေထာက္ပံ့ ပို႔ေဆာင္ဖို႔ ထိုင္းနဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံကိုမီးရထားျဖင့္ ဆက္သြယ္ရန္ျပဳ လုပ္ထား ေသာ စီမံကိန္းတစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။


ဒါေပမယ့္ လီဒိုလမ္းမႀကီးကေတာ့ အဲဒီရထားလမ္းနဲ႔မတူပါဘူး။ ဒီလမ္းမႀကီးကို အေမရိကန္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ဂ်ိဳးဇက္ဗင္နီဂါစတီး ဝဲလ္က အိႏၵိယႏိုင္ငံလီဒိုမွ ျမန္မာျပည္ေျမာက္ပိုင္းကိုျဖတ္ၿပီး တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ယူနန္ျပည္နယ္၊ ကူမင္းျမိဳ႕႕အထိ ေဖာက္လုပ္ရန္ စီမံခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။သူ႔အႀကံအစည္ကေတာ့ တ႐ုတ္ျပည္တြင္းကိုက်ဴးေက်ာ္ေရာက္ ရွိေနတဲ့ ဂ်ပန္တပ္မေတာ္နဲ႔ တိုက္ခိုက္ ေနတဲ့ တ႐ုတ္ကူမင္တန္တပ္မ်ားကိုအႏၲရာယ္မ်ားတဲ့ေလေၾကာင္းလမ္းကို ေရွာင္ရွားၿပီးျမန္မာျပည္ေျမာက္ ပိုင္းေတာင္တန္းမ်ားေပၚမွ လမ္း ေၾကာင္းတစ္ခုေဖာက္လုပ္ၿပီး ေထာက္ပံ့ပို႔ေဆာင္ေပးဖို႔ျဖစ္ပါတယ္။ဒီလမ္းမႀကီး ကိုေဖာက္လုပ္တဲ့အေမရိကန္အင္ ဂ်င္နီယာေတြ ဟာ သားရဲတိရစၧာန္မ်ား၊ ငွက္ဖ်ားေရာဂါ၊ ႐ြံ႕ႏြံအိုင္မ်ားနဲ႔ ျပည့္ႏွက္ေနတဲ့ေတာနက္ႀကီးေတြကို ရင္ဆိုင္ ေက်ာ္လႊားခဲ့ရ ပါတယ္။ အင္ဂ်င္နီယာေတြရဲ႕ တာဝန္ကေတာ့ အိႏၵိယႏိုင္ငံနယ္ စပ္အနီးလီဒိုၿမိဳ႕မွ ဟူးေကာင္းေတာင္ၾကားမွ ပန္ေဆာင္ေတာင္ၾကားကို ျဖတ္ၿပီးဗန္းေမာ္မွ တဆင့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံဝမ္တိန္ႏွင့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံကူမင္းသို႔ေဖာက္လုပ္ရန္ျဖစ္ ပါ တယ္။ အေမရိကန္တပ္မေတာ္အေနနဲ႔ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၄၈ သန္းကုန္ က်ၿပီး အိႏိၵယ၊ နီေပါ၊ သီရိလကၤာႏိုင္ငံသားေတြ၊ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ နာဂ၊ ကခ်င္နဲ႔ ရွမ္းတိုင္းရင္းသား ေတြ၊ တ႐ုတ္အလုပ္သမားေတြ စုစုေပါင္း အင္အား ၂၅ဝဝဝ ေလာက္နဲ႔ မိုင္တစ္ေထာင္ခန္႔အရွည္ရွိတဲ့ လမ္းမႀကီးကို၂ႏွစ္ၾကာ ေအာင္ ေဖာက္လုပ္ခဲ့ရပါတယ္။ (၁၉၄၃)ခုႏွစ္မွ အစျပဳေဖာက္လုပ္ခဲ့ေသာ ထိုလမ္းမၾကီးမွာ(၁၉၄၅)ခုႏွစ္တြင္ အဆံုးသတ္ခဲ့ေလသည္။ လီဒိုလမ္းမၾကီး ေဖာက္လုပ္ရာတြင္ ေခြၽးတပ္သားအေျမာက္အျမား ေသေၾကပ်က္စီးခဲ့ၾကရေပသည္။ အေရွ႕ေတာင္ဘက္တြင္ ယိုးဒယား ျမန္မာလမ္းမၾကီးေဖာက္လုပ္ခဲ့ရာတြင္ ေခြၽးတပ္သားေပါင္း (၈၀၀၀၀) ေက်ာ္ေသေၾကပ်က္စီးခဲ့ေၾကာင္း မွတ္တမ္းရွိသည္။(၁၉၄၇)ခုႏွစ္၊ ေအာက္တိုဘာလ(၇)ရက္ ေန႔စြဲျဖင့္ထုတ္ျပန္ေၾကျငာခဲ့ေသာ လန္ဒန္ျမိဳ႕ ျဗိတိသွ်ႏိုင္ငံျခားေရးရုံးမွ ထုတ္ျပန္ ေၾကျငာခ်က္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ေခြၽးတပ္သားေပါင္း (၈၀၀၀၀)ေက်ာ္ ေသေၾကပ်က္စီးခဲ့ေၾကာင္း ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ္လည္း ခန္႔မွန္းခ်က္သာျဖစ္သည္။၄င္းေဖာ္ျပခ်က္မွာ ယိုးဒယားႏိုင္ငံဘက္၌ ယိုးဒယား၊မေလးရွား၊ အင္ဒိုနီးရွားႏွင့္ တရုတ္လူမ်ိဳးတို႔ ေသေၾကပ်က္စီးမႈ မပါ၀င္ ေပ။ ထို႔ျပင္ ျဗိတိသွ် စစ္သံု႔ပန္း၊ၾသစေၾတးလ် စစ္သံု႔ပန္းႏွင့္ ဒတ္ခ်္ စစ္သံု႔ပန္းတို႔ မပါ၀င္ေသးေပ။  ၁၉၄၅ ဇန္နဝါရီ ၂၈ ရက္မွာ ပထမ ယာဥ္တန္းအေနနဲ႔ ဝမ္တိန္ၿမိဳ႕ကို ေအာင္ျမင္စြာသြားႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၄၅ ဇန္နဝါရီလမွ ေအာက္တိုဘာလအတြင္း ေထာက္ပံ့ေရး ပစၥည္းတန္ခ်ိန္ ၃၄ဝဝဝ ကို ဒီလမ္းမႀကီးကိုအသံုးျပဳၿပီး ပို႔ေဆာင္ေပးႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ လီဒိုလမ္းမႀကီးကို ၁ဝလၾကာအသံုးျပဳၿပီး ေတာ့ ၾသဂုတ္လအတြင္းမွာ ျမန္မာျပည္တြင္း႐ွိ ဂ်ပန္တပ္မ်ား လက္နက္ခ်ခဲ့ၿပီး တစ္လအၾကာမွာ လံုးဝတရားဝင္လက္နက္ခ် အ႐ႈံူး ေပးခဲ့ပါတယ္။

အဲဒီလီဒိုလမ္းမၾကီးဟာ တစ္ေထာင္ဆစ္ခ်ဳိးအေကြ႕ေပါင္း ႏွစ္ဆယ့္တစ္ေကြ႕ ၊ေပတစ္ေသာင္းေက်ာ္နက္တဲ႔
ေခ်ာက္ကမ္းပါးေတြနဲ႔ ေတာင္အသြယ္သြယ္ ေပၚမွာ ေဖာက္လုပ္ထားၿခင္းၿဖစ္ပါသည္။

1 comments:

Anonymous said...

ၾကားေတာ႕ၾကားဘူးတယ္ အခုမွတကယ္ရွိမွန္းသိတာ...ဟီဟီ ေက်းဇူးပါကိုဖိုးသားေလး

Post a Comment

Comment ေပးခ်င္ေသာ သူငယ္ခ်င္းမ်ားေအာက္ က Comment as မွာ (Anonymous)

ကိုေရြးေပးရမွာၿဖစ္ပါတယ္ " ပရိတ္သတ္ရဲ႕ Comment တစ္ခုဟာ ပို႕စ္အသစ္

တင္ဖို႕အတြက္အားအင္တစ္ခုပါ".....ေက်းဇူးတင္လ်ွက္ (အၿပံဳးတစ္ခ်က္)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Hosted Desktop